PASUKAN PANJI HITAM THE BLACK BANNER

Sunday, October 9, 2011

Nusantara Bumi Para Wali





SAMUDERA PASAI: BUMI PARA WALI


“Sepeninggal aku telah wafat kelak,
akan muncul sebuah negeri di bawah angin, Samudera namanya.”
“Apabila terdengar kamu nama negeri itu, maka suruhlah sebuah bahtera untuk membawa perkakas dan alat kerajaan ke negeri itu,
serta kamu Islamkan sekalian isi negeri itu,
serta ajar mereka mengucap dua kalimah syahadat.
Kerana dalam negeri itu kelak banyak orang yang akan menjadi wali Allah.”
“Tetapi semasa kamu hendak pergi ke negeri itu,
hendaklah kamu singgah mengambil seorang fakir di negeri Mengiri,
bawalah fakir itu bersama-sama belayar ke negeri Samudera itu.”


- Sabda Rasulullah SAW dalam kitab Hikayat Raja-raja Pasai.


Pada satu hari, Merah Silu keluar memburu bersama orang-orangnya membawa anjing pemburunya, si Pasai. Sampai ke satu tempat, baginda menitahkan supaya anjing itu dilepaskan. Seketika kemudian si Pasai menyalak pada satu tanah tinggi. Rupa-rupanya, ia ternampak seekor semut besar, hampir seekor kucing besarnya!
Merah Silu pun menyuruh orang-orangnya menangkap semut itu lalu dibawa pulang ke istana. Entah mengapa, semut itu terus dimakan baginda. Kemudian Merah Silu menyuruh orang-orangnya menebas dan menerangkan tempat tadi kerana raja itu hendak membuat negeri. Baginda pun membangunkan sebuah istana yang cukup lengkap dengan kota dan paritnya serta sebuah penempatan.Selepas siap segalanya, Merah Silu dan orang-orangnya pun berpindahlah ke negeri yang baru dibuka. Maka negeri itu dinamakan baginda Samudera, ertinya semut besar...

————————

Rasyid tertarik apabila mendapat tahu kitab Hikayat Raja-raja Pasai ada menceritakan Nabi Muhammad SAW pernah berpesan kepada seorang sahabat, satu hari nanti akan muncul negeri bawah angin bernama Samudera. Apabila ini terjadi hendaklah dihantar orang membawa perkakas dan alat kerajaan ke sana dan Islamkan sekalian isi negeri kerana di situ ramai orang akan muncul menjadi wali. Rasulullah SAW juga berwasiat supaya rombongan ini singgah di negeri Mengiri mengambil seorang fakir untuk dibawa bersama ke Samudera. Kitab Sulalatus Salatin atau Sejarah Melayu karangan Tun Sri Lanang ada meriwayatkan cerita yang sama tetapi menyebut negeri itu bernama Muktabar pula.
Wasiat itupun sampai kepada Sharif Mekah iaitu Raja yang memerintah Mekah dan sekitarnya, Madinah dan wilayah Hijaz. Menurut satu kisah, baginda mendapat tahu tentang kewujudan Samudera daripada jemaah haji Nusantara yang datang ke Mekah lalu menitahkan supaya diperbuat sebuah bahtera untuk membawa perkakas dan alat kerajaan ke sana. Seorang ulamak besar bernama Sheikh Ismail dijadikan mualim atau nakhoda kapal. Beliau dan orang-orangnya pun belayar ke negeri Mengiri seperti diwasiatkan Nabi, sebuah negeri yang terletak di benua Hindi...
Adapun negeri Mengiri ini diperintah oleh seorang raja bernama Sultan Muhammad. Menurut ceritanya, baginda berasal dari keturunan sahabat karib Rasulullah SAW, Saidina Abu Bakar Al-Siddiq Radiallahuanhu, Khalifah pertama umat Islam.
Sebaik sahaja mendapat tahu ada kapal hendak ke Samudera atas titah Sharif Mekah dan diketuai Sheikh Ismail berlabuh di negerinya, baginda terus turun takhta lalu menabalkan seorang anaknya sebagai Raja Mengiri yang baru. Malah baginda juga melucutkan pakaian kebesaran kerajaan di tubuh-badannya lalu menukarkannya dengan pakaian seorang fakir!
Raja yang telah menjadi fakir inipun membawa seorang anaknya yang muda untuk turut serta meninggalkan istana dan menjadi fakir. Mereka pergi berjumpa Sheikh Ismail lalu meminta supaya dibawa belayar ke Samudera untuk bersama menunaikan wasiat Nabi...

————————

“Fakir tu apa uncle Acid?” tiba-tiba Afiq yang baru berumur enam tahun menegur Rasyid yang sedang leka menaip dalam komputer laptop.
“Hmm...” tiba-tiba Rasyid terfikir. “Kenapa anak cucu Saidina Abu Bakar As-Siddiq ini sanggup berbuat begitu?” Hikayat itu mahupun kitab Sejarah Melayu tidak menceritakan sebab-musababnya. Setakat yang dia tahu, Sultan Muhammad terdengar berita persinggahan rombongan Sheikh Ismail di negerinya lalu terus tergerak menjadi fakir untuk mengekori sama.
Apakah baginda pernah mendengar wasiat Nabi mengenai Samudera daripada keluarganya? Mungkin ia telah disampaikan kepada Saidina Abu Bakar lalu diturunkan kepada anak cucunya, menunggu masa sahaja untuk dilaksanakan? Atau baginda telah mendapat alamat melalui mimpi? Yang pasti, Sultan atau Fakir Muhammad inilah fakir yang dimaksudkan...

————————
Rombongan Sheikh Ismail yang disertai Fakir Muhammad itupun belayar mencari negeri Samudera. Tetapi mereka tidak pasti di manakah letak kedudukannya sehingga tersasar ke Barus, Lamuri dan Perlak.
Rombongan ini singgah ke negeri-negeri itu untuk mengIslamkan raja dan penduduknya tetapi apabila disuruh membaca Quran yang dibawa dari Mekah, tiada seorang pun dapat membacanya...
Maka tersebutlah kisah Merah Silu di Samudera. Pada suatu malam, sedang baginda lena beradu, maka bermimpilah ia melihat seorang tua berbaju jubah datang seraya memegang dagu Merah Silu dan menutup mata baginda dengan tangannya.
Kata orang tua yang muncul itu: “Hai Merah Silu, ucaplah olehmu akan kalimah syahadat”.
Maka sahut Merah Silu: “Bagaimana hamba hendak mengucap kalimah syahadat itu?”
Ujar orang tua itu: “Bukalah mulutmu.”
Merah Silu pun membuka mulutnya lalu diludahi orang itu.
Orang tua itupun mengisytiharkan: “Hai Merah Silu, engkaulah raja negeri ini dan namamu Sultan Malikus Salih. Segala binatang yang kamu sembelih halal kamu makan, tetapi jangan memakan binatang yang tidak bersembelih. Sekarang kamu adalah dalam syariat agama Islam, iaitu agama Allah. Dalam empat hari lagi akan sampai sebuah kapal dari Mekah, maka hendaklah kamu turut apa juga yang dikatakan orang kapal itu, jangan kamu bantah atau lawani sebarang kata mereka itu.”
Merah Silu bertanya: “Siapakah kamu ini?”
Maka sahut suara orang tua berjubah dalam mimpi itu: “Akulah Nabi Muhammad SAW yang di Mekah.”

————————

Orang tua itu melepaskan dagu Merah Silu daripada tangannya lalu berkata: “Hai Merah Silu, tunduklah kamu ke bawah.”
Merah Silu pun tunduk lalu terjaga daripada beradu. Kemaluannya pula terasa seperti sudah dikhatankan orang... Boleh dilihat kesannya nyata pada tubuh-badan, bukannya khayalan. Baginda juga sentiasa mengucapkan kalimah syahadat tiada berhenti, kemudian membaca Al-Quran tiga puluh juzuk dengan lancar sehingga tamat. Segala orang-orang besar dan menteri hulubalang sekalian pun merasa hairan mendengar apakah yang disebut raja mereka kerana belum pernah mendengar sebutan yang demikian.
Tidak lama kemudian, rombongan Sheikh Ismail pun sampai ke Teluk Terai lalu berlabuh di situ. Fakir Muhammad bertemu seorang nelayan lalu bertanya “Apakah nama negeri ini?”
Jawab nelayan itu: “Negeri ini namanya Samudera.”
Beliau bertanya lagi: “Siapakah nama penghulunya?”
Sahut sang nelayan: “Nama penghulu atau raja negeri ini Merah Silu, gelarannya Sultan Malikus Salih.”
Selepas mendengar ini, fakir itupun kembali naik ke bahteranya lalu terus belayar ke kuala Samudera. Setelah semalaman belayar, rombongan tersebut sampailah ke pusat negeri dan kerajaan. Mereka pun naik ke darat lalu terus masuk menghadap rajanya Merah Silu.
Setelah bersua muka, Sheikh Ismail pun berkata: “Hai Merah Silu, ucap dan sebutlah olehmu akan kalimah syahadat.”Merah Silu mengucapkan kalimah suci itu dengan petah, tiada sedikit jua pun bersalahan. Rombongan ini berpuas hati kerana raja itu sudah tahu menyebutnya dengan sempurna.

Keesokannya, Sheikh Ismail dan Fakir Muhammad masuk menghadap lagi, kali ini dengan membawa kitab suci Al-Quran yang dibawa mereka dari Mekah. Inilah ujian utama yang akan menentukan segala cerita...
Merah Silu menyambut kitab itu penuh hormat, seraya dijunjung dan dikucupnya dengan rasa merendah diri. Kitab itupun dibuka baginda dan dibacanya di hadapan mereka dengan fasih dan lancar. Alhamdulillah, tiadalah payah diajar lagi membaca Al-Quran. Ternyata inilah orang serta negeri yang dicari rombongan itu selama ini...
Sheikh Ismail dan Fakir Muhammad pun mengucapkan syukur kepada Allah Subhanahuwata’ala kerana telah berjaya menemui negeri Samudera seperti yang tersebut dalam wasiat Rasulullah SAW.
Hatta Sheikh Ismail memohon Sultan menghimpunkan sekalian orang-orang besarnya serta rakyat dari segala ceruk rantau. Setelah dihimpunkan, mereka pun diajar mengucap kalimah syahadat dengan meyakinkan maknanya dalam hati masing-masing.
Maka akhirnya negeri Samudera pun disebut Darul Islam atau Darussalam. Kerana penduduk negeri itu masuk Islam tiada perlu dipaksa atau diperangi. Jadilah ia daerah kesejahteraan...

Samudera Pasai: Bumi para Wali (bahagian II)
Sambungan daripada posting tadi...


“Kitab Sejarah Melayu juga menyebut peristiwa yang serupa tentang pengIslaman Melaka pada zaman Sultan Muhammad Syah,” kata Nasri selepas membaca sedikit tulisan Rasyid mengenai pengIslaman Samudera. “Sultan ini dikatakan memerintah tahun 1424 hingga 1444 Masihi, selepas kemangkatan pengasas keSultanan Melaka, Sultan Iskandar Zulkarnain Shah yang dikenali sejarawan Barat sebagai Parameswara. Baginda juga bermimpi berjumpa Rasulullah SAW lalu disuruh mengucap kalimah syahadat. Kemaluannya telah dikhatankan apabila bangkit dari beradu dan baginda tidak henti-henti mengucap kalimah syahadah. Tidak lama kemudian, sebuah rombongan yang diketuai seorang ulamak bernama Saiyid Abdul Aziz pun sampai untuk mengIslamkan penduduk Melaka.”

“Betul tu!” sahut Muhammad Al Aminul Rasyid. “Tetapi peristiwa pengIslaman Merah Silu dan rakyat Samudera berlaku 200 tahun lebih awal. Lebih istimewa lagi, ia mendapat mandat yang tidak dimiliki mana-mana kerajaan lain, mandat wasiat Nabi yang disertai perkakas dan alat kerajaan dari Mekah,” tambahnya lalu menyuakan tulisan seterusnya...

Selesai sahaja pengIslaman Samudera, Sheikh Ismail pun menyuruh orang-orangnya menurunkan segala alat dan perkakas yang dibawa dari Mekah untuk disampaikan kepada Sultan Malikus Salih.
Hikayat Raja-raja Pasai menceritakan: Maka pada ketika dan saat yang baik, berhimpunlah segala para menteri, hulubalang, orang-orang besar dan sekalian rakyat dari segala teluk rantau datang mengadap baginda. Sultan Malikus Salih pula memakai selengkapnya pakaian kebesaran yang turut dibawa dari Mekah kerana baginda hendak ditabalkan sekali lagi, kali ini menurut cara pertabalan Raja-raja Islam.
Sekalian orang-orang besar, para menteri, hulubalang dan rakyat yang hadir pun duduk bersaf-saf di balairong seri mengadap. Sekalian bentara berdiri di tempat masing-masing untuk menunaikan pekerjaan. Nobat Ibrahim Khalilullah diletakkan di hadapan baginda dan bermulalah upacara. Semuanya teratur penuh istiadat...
Gendang nobat pun dipalu orang lalu sekalian orang yang mengadap mengangkat sembah dan berkata: “Daulat dirgahayu tuanku dzillullahu fil’ alam (bayangan Tuhan di alam ini)”.
Maka rasmilah pertabalan Sultan Malikus Salih menurut cara Islam, disaksikan Sheikh Ismail dan Fakir Muhammad.
Selesai segala adat istiadat dan selepas duduk beberapa lama di Samudera, Sheikh Ismail pun bermohon hendak kembali ke negerinya. Sultan Malikus Salih menyampaikan hadiah daripada berjenis-jenis barang iaitu ambar, kapur barus, gaharu, cendana, kemenyan, khalambah, lada hitam, cengkih dan sebagainya, semuanya barangan berharga sebanyak kira-kira tiga bahara, setengahnya untuk Sharif Mekah.
Sheikh Ismail pun belayar meninggalkan Samudera. Tinggallah Fakir Muhammad dan anaknya terus mengembangkan ajaran Islam.

————————
“Sekarang timbullah beberapa persoalan yang agak berat!” Rasyid menarik nafas lalu memulakan satu polemik. “Siapakah Sultan Malikus Salih ini sehingga pertabalannya telah diwasiatkan Rasulullah SAW melalui arahan baginda supaya dibawa perkakas dan alat kerajaan daripada Mekah? Mengapa ini cuma berlaku di Samudera, tidak di negeri-negeri lain? Mengapa tidak di Pasai, sebuah lagi kerajaan besar yang akan diasaskan Sultan ini nanti, mengapa tidak di Melaka yang raja-rajanya sering diagung-agungkan sebagai keturunan berdaulat anak cucu Raja Iskandar Zulkarnain yang turun ke Bukit Siguntang?”

Nasri baru hendak bersuara tetapi kawannya terus memotong: “Nanti! Tak habis lagi... Mengapa seorang anak cucu Saidina Abu Bakar Al-Siddiq iaitu Sultan Muhammad sanggup turun takhta lalu menjadi fakir untuk turut menjalankan wasiat Nabi ini?” dia menambah. “Apakah keistimewaan Samudera sehingga ini semua terjadi? Kenapa Rasulullah SAW menyebut kerajaan itu mesti diIslamkan kerana di situ akan muncul ramai wali?”
—————————

Seperti yang ramai maklum, setiap perkataan Rasulullah SAW adalah hadis Nabi, selain wahyu yang menjadi ayat-ayat Al-Quran dan Hadis Qudsi yang merupakan firman Allah SWT. Lagipun dari segi bahasa, perkataan ‘hadis’ itu bermaksud apa-apa perkataan yang keluar daripada mulut seseorang. Maka pemuda ini percaya, kemungkinan wasiat tentang Samudera itu keluar daripada mulut Nabi memang ada kerana selama 23 tahun baginda menjadi Rasul, tentu banyak perkara yang diperkatakannya, boleh dikumpul menjadi beribu-ribu jilid buku jika mahu.
Samudera Pasai: Bumi para Wali (bahagian III)
“Seperti yang diketahui ramai dalam sejarah rasmi Islam, proses pengumpulan hadis dimulakan semasa zaman pemerintahan Khalifah Umar Abdul Aziz, lebih 80 tahun selepas Rasulullah SAW wafat,” Badrul menjawab pertanyaan rakannya tentang sejarah pengumpulan hadis dalam satu pertemuan di rumah rehatnya di Kampung Janda Baik, Pahang. “Sahih Bukhari dan Sahih Muslim yang menjadi pegangan umum sehingga sekarang pula muncul 200 tahun selepas baginda wafat. Begitu juga kitab-kitab hadis lain yang terkenal karangan Imam Tirmidzi, Abu Daud, Al-Nasai dan Ibnu Majah, kerana mereka semua hidup sezaman.”
Rasyid tersenyum senang kemudian mencelah: “Aku pun tahu tentang ini. Masyarakat umum diajar bahawa pengumpulan hadis ini berlaku kerana kematian para sahabat yang menghafal hadis, samada kerana perang atau sebab-sebab lain. Maka sudah sepatutnyalah ia dilakukan kerana hadis Nabi adalah sumber pedoman dan hukum-hakam Islam selain Al-Quran.”
Rasyid cuba menduga keadaan. “Tetapi berapa ramaikah umat Islam yang sedar bahawa kebencian Bani Umaiyah yang memerintah ummah selama hampir 100 tahun terhadap anak cucu Nabi telah menyebabkan banyak kata-kata baginda digelapkan?” dia membuka langkah. “Berapa ramaikah yang tahu kebencian ini wujud kerana faktor politik, disebabkan persaingan untuk memimpin kaum Arab, seterusnya umat Islam di antara dua puak bangsawan Quraish iaitu Bani Umaiyah dengan Bani Hashim yang mengandungi kaum kerabat Rasulullah SAW?”
————————
Sesetengah sejarawan Islam mencatatkan, bermula dari zaman Muawiyah bin Abu Sufyan yang telah merampas takhta keKhalifahan daripada Saidina Hassan melalui tipu-helah, kebencian yang ditunjukkan Bani Umaiyah terhadap anak-cucu Nabi sangatlah nyata.
“Kecuali Khalifah Umar ibnu Aziz yang diketahui adil dan warak, pemerintah Bani Umaiyah telah menggunakan khutbah di masjid-masjid untuk mencerca para Ahlul Bait dan merendahkan martabat mereka,” Badrul mengambil pendekatan sejarah penyokong Ahlul Bait. “Maka itu, tidak hairanlah jika hadis-hadis yang menyentuh kelebihan titisan zuriat Nabi sengaja digelapkan demi menghalalkan pemerintahan mereka yang berdendam dengan keluarga baginda... Kerana merasakan mereka lebih layak memimpin kaum Arab dan seluruh umat Islam. Tetapi kamu mesti ingat, berapa ramaikah umat Islam yang mengkaji sampai ke tahap ini?” pensyarah itu menyoal. “Apa yang orang tahu, sesiapa sahaja yang membela keturunan Nabi lalu menyatakan kelebihan serta hak para Ahlul Bait untuk memerintah sampai mendedahkan keburukan Bani Umaiyah selalunya adalah penganut Syiah, berlawanan dengan Ahlus Sunnah Wal Jamaah.”
Samudera Pasai: Bumi para Wali (bahagian IV)
“Bercakap tentang keburukan Muawiyah bin Abu Sufyan ini perkara sensitif!” kata Badrul. “Bukankah sejarah rasmi mencatatkannya sebagai seorang sahabat? Bukankah umat Islam dilarang memburuk-burukkan para sahabat? Bukankah Nabi juga pernah bersabda sahabat-sahabatku ibarat bintang-bintang di langit, ikutlah yang mana satu, nescaya kamu tidak akan sesat? Lagipun dia pernah menjadi Khalifah seluruh umat Islam!”
Rasyid terdiam sejenak. Bukan mudah menyentuh isu mengenai pengasas keKhalifan Bani Umaiyah ini kerana ia adalah salah-satu perkara utama yang telah membuat umat Islam berpecah-belah menjadi dua golongan besar yang bertelagah, Ahlus Sunnah Wal Jamaah dan Syiah.
“Sekarang aku pula hendak bertanya,” dia mengatur kata-kata. “Apakah seorang sahabat akan sanggup memerangi menantu dan sepupu Nabi iaitu Saidina Ali? Sanggup meletakkan lembaran ayat-ayat suci Al-Quran di hujung tombak ketika hampir kalah dalam Perang Siffin? Bagaimanakah manusia yang bertanggungjawab menjatuhkan cucu Nabi iaitu Saidina Hassan dari takhta keKhalifahan kemudian meracuni baginda hingga mati boleh dikatakan sahabat apalagi untuk dinyatakan sesetengah pihak sebagai seorang daripada 10 yang dijanjikan syurga? Jika dahulu, Abu Sufyan banyak menyusahkan Rasulullah SAW dan umat Islam di Mekah, apa kurangnya Muawiyah yang sentiasa memusuhi Saidina Ali serta keluarganya? Malah sikap Muawiyah lebih teruk lagi kerana dia melakukan semua ini selepas mengaku Islam! Apakah dia betul-betul ikhlas memeluk Islam atau dia setakat mengaku Islam selepas Fathul Mekah demi menyelamatkan kemudian menaikkan kaum kerabatnya Bani Umaiyah?”
Badrul pula terdiam panjang. Apa yang disebut rakannya memang diketahui ramai. Cuma dakwaan bahawa Muawiyah bertanggungjawab meracuni Saidina Hassan dan dia tidak jujur memeluk Islam sahaja yang boleh dipertikaikan kerana ini selalu dikemukakan para ulamak Syiah yang secara terang-terangan amat membenci Muawiyah dan Bani Umaiyah.
Sejarah rasmi Islam menyebut Muawiyah telah mempersoalkan pengangkatan Saidina Ali sebagai Khalifah, salah satunya dengan menyalahkan baginda kerana tidak mendedahkan orang-orang yang terlibat dalam pembunuhan Khalifah Saidina Uthman, seorang saudara rapat Muawiyah. Sejak itu dia sentiasa mencari jalan untuk menjatuhkan menantu Nabi ini sehingga terjadinya Perang Siffin yang menyaksikan lembaran ayat-ayat suci Al-Quran disangkutkan di hujung tombak.
Sebagai seorang pengkaji agama sehingga ke peringkat PhD, Badrul tentu tahu, selepas Saidina Ali mangkat kerana ditikam puak Khawarij ketika menunaikan solat di sebuah masjid di Kufah, Muawiyah memusuhi anakanda dan penggantinya pula, Saidina Hassan. Anak Abu Sufyan itu sanggup menggunakan kekuatan dan pengaruh politik sebagai Gabenor Damsyik serta harta kekayaannya untuk mempengaruhi orang ramai supaya menyokongnya sehingga berjaya menjatuhkan Saidina Hassan.
Sesetengah ulamak terutama dari golongan Syiah menyatakan orang ini juga bertanggungjawab mengupah salah seorang isteri Saidina Hassan untuk meracuni baginda sehingga mati! Cuma bekas ustaz itu tidak menyangka Rasyid yang dahulunya begitu westernised, kurang mengambil-tahu sejarah Islam, boleh menjadi begitu fanatik tentang semua ini.
Lebih memusykilkannya, kenapa rakan itu begitu marah apabila mengenangkan peristiwa Saidina Hassan melepaskan takhta keKhalifahan kepada Muawiyah? Bukankah baginda berbuat begini supaya umat Islam tidak terus berpecah-belah? Rasyid menyatakan Muawiyah telah diberi takhta dengan beberapa syarat, salah satunya supaya keKhalifahan diserahkan kembali kepada Saidina Hassan atau adindanya Saidina Hussein selepas tamat satu tempoh. Lalu dia menuduh anak Abu Sufyan ini mahu mengekalkan keKhalifahan dalam lingkungan keluarga dan kaum kerabatnya sehingga sanggup meracuni Saidina Hassan sampai mati. Kemudian mengisytiharkan anaknya Yazid sebagai putera mahkota pula. Memanglah ini terjadi tetapi kenapa Rasyid perlu marah-marah begini?
Badrul tidak hairan jika mana-mana umat Islam mengutuk dan membenci Yazid kerana putera Muawiyah itu memang dikenali sejarah rasmi Islam sebagai seorang kaki perempuan dan peminum arak yang memerintah kerajaan Islam dengan dasar kuku besi. Orang ini juga telah menggunakan kuasa dan kedudukan untuk meremehkan lagi anak cucu Nabi serta kaum kerabat mereka kaum Bani Hashim. Keadaan inilah yang menyebabkan Saidina Hussein serta sekitar 70 orang Ahlul Bait keluar mengangkat pedang untuk mempertahankan maruah keluarga serta menuntut keadilan untuk umat Islam. Mereka pun mati syahid di Karbala, dibunuh beribu orang tentera Yazid. Kepala baginda pula dipancung untuk dipersembahkan kepada putera Muawiyah itu! Peristiwa ini terus memecahkan umat Islam kepada dua kem besar sehingga terciptalah golongan Ahlus Sunnah Wal Jamaah dan Syiah yang sering bertelagah sampailah sekarang...
Pada Badrul, Yazid memang layak menerima kutukan seluruh umat Islam. Tetapi apabila Rasyid juga menunjukkan kebenciannya terhadap hampir seluruh keturunan Muawiyah, anak muda kelahiran Keluang, Johor yang pernah menjadi guru agama sekolah menengah sebelum menyambung pengajian ke London ini mula merasa sangsi. Lebih-lebih lagi kerana Rasyid juga tidak senang hati dengan keKhalifahan Bani Abbasiyah walaupun mereka itu keturunan bapa saudara Nabi, Saidina Abbas!
“Jangan-jangan kawan aku ini sudah masuk Syiah tak?” Badrul tertanya-tanya dalam hati. “Bahaya ni... Hampir semua penganut Syiah mempertikaikan keKhalifahan Saidina Abu Bakar, Umar dan Uthman malah ada yang sanggup mengkafirkan mereka atas tuduhan para Khulafak al-Rasyidin ini telah merampas hak kepimpinan Saidina Ali. “
Bekas ustaz itu ada mendengar desas-desus bahawa kepercayaan Syiah sudah menular jauh di kalangan orang Melayu di Malaysia terutama golongan intelektual berpengajian tinggi. Tak mengapalah, dia memujuk diri... Kita dengar dan lihat dahulu bagaimana pemikiran Rasyid seterusnya.
“Kamu pun tahu bukan, selepas Yazid menggantikan Muawiyah, takhta keKhalifahan pun terus dipegang Bani Umaiyah dan pencapaian mereka diperbesar-besarkan pihak yang menyebelahi mereka sedangkan para Ahlul Bait keturunan Nabi terus dipinggirkan dan cerita-cerita keutamaan mereka digelapkan,” Rasyid terus mengemukakan pandangan.
Badrul mengangguk sahaja. Memang ada ulamak menyebut, selama pemerintahan mereka yang menjangkau hampir 100 tahun, kaum Bani Umaiyah telah menggunakan masjid-masjid di seluruh jajahan takluk empayar Islam untuk mengutuk dan memperkecilkan Ahlul Bait. Maka takkanlah mereka hendak membiarkan sesiapa menyiarkan hadis-hadis yang menyatakan kelebihan anak cucu Nabi, terutama dalam soal kepimpinan ummah? Orang yang ingkar boleh disiksa dan dibunuh sedangkan mereka yang memperbesar-besarkan Bani Umaiyah dan kelayakan mereka untuk memerintah pula akan diberikan ganjaran.
“Maka apalah hendak dihairankan jika Muawiyah dinyatakan sebagai seorang daripada 10 orang sahabat Nabi yang dijanjikan syurga? Padahal perbuatannya banyak menyalahi sifat ahli syurga, apalagi seorang sahabat Nabi,” kata Rasyid meluat. “Apalah hendak dimusykilkan jika terdapat hadis-hadis Rasulullah SAW yang sengaja digelapkan oleh Muawiyah dan keturunannya sehingga kewujudan hadis-hadis ini terus diragui umum?”
Sekali lagi Badrul mengangguk. Dia tahu fakta-fakta ini biasa dikemukakan para penganut Syiah atau penyokong Ahlul Bait. Lalu bekas ustaz itu terus memasang telinga untuk memastikan apakah rakannya sudah lari daripada akidah Ahlus Sunnah Wal Jamaah ataupun tidak...
“Sedangkan Abu Hurairah yang sering diperbesar-besarkan sebagai sahabat Rasulullah SAW yang paling banyak mengumpul hadis pun pernah mengisytiharkan dia ada mengumpul dua karung hadis. Satu disiarkan kepada orang ramai, satu lagi tidak. Kerana, katanya, jika disiarkan isi karung ini, lehernya akan dipancung.” Rasyid terus bercerita. “Ini ada disebut di dalam kitab Sahih Muslim dan Sahih Bukhari, dalam bab ilmu. Siapakah yang akan memancungnya? Muawiyah, anaknya Yazid atau mana-mana penguasa Bani Umaiyah yang amat membenci para Ahlul Bait?”
Anak muda itu berhenti sejenak mengambil nafas. Kemudian bertanya Badrul: “Pernah dengar tak cerita Muhammad Nafs al Zakiyah, cicit Saidina Hassan yang memberontak dengan sokongan orang-orang Bani Abbas? Sehingga mereka berjaya menjatuhkan Khalifah terakhir Bani Umaiyah iaitu Marwan sekitar tahun 132 Hijrah atau 750 Masihi?”
“Pernah,” jawab kawannya. “Muhammad telah dibai’at sebagai Khalifah seluruh umat Islam oleh para penyokongnya terutama para Ahlul Bait dan kaum Bani Abbas. Tetapi apabila pemerintahan Bani Umaiyah berjaya digulingkan, orang-orang Bani Abbas mungkir janji lalu mengangkat Abul Abbas Al Saffah pula sebagai Khalifah.”
“Bagus,” kata Rasyid. “Jadi kamu mesti tahu bagaimana Khalifah Bani Abbasiyah itu juga telah menafikan ketokohan dan hak anak cucu Rasulullah SAW lalu menekan Ahlul Bait dan para penyokong mereka sehingga sanggup membunuh entah berapa ramai orang, sehingga dia digelar Al-Saffah yang bermakna ‘orang yang menumpahkan darah’”
Badrul mengangguk bersetuju. Dia juga mempercayai cerita ini walaupun umum tidak mengetahuinya. Tidak ramai masyarakat Islam mengkaji lebih mendalam bagaimana keKhalifahan Bani Umaiyah telah digantikan dengan pemerintahan Bani Abbasiyah, apakah berlaku sebelumnya, kenapa ia terjadi, siapakah tokoh-tokoh yang terlibat dan sebagainya. Atau beberapa peristiwa berkaitan diketahui ramai tetapi dari sudut lain, misalnya pandangan para penganut Syiah. Apapun, penglibatan Muhammad Nafs al Zakiyah ada dicatitkan sesetengah sejarawan Islam walaupun kisah mengenainya banyak digelapkan atau dipinggirkan...
“Pengganti Abu Abbas al Saffah, iaitu Abu Ja’afar Al-Mansur juga meneruskan polisi yang sama meminggirkan serta berlaku kejam terhadap Ahlul Bait, “ Rasyid meneruskan. “Pada tahun 145 Hijrah, Muhammad Nafs al Zakiyah tidak dapat bersabar lagi lalu memberontak. Malangnya cicit Saidina Hassan ini gagal. Akibatnya baginda dan kaum kerabatnya ditangkap dan dibunuh. Lalu apalah hendak dihairankan jika Bani Abbasiyah juga menggelapkan hadis-hadis mengenai hak dan kelebihan anak cucu Nabi? Malah perbuatan mereka lebih dahsyat lagi kerana mereka juga berasal dari keturunan Bani Hashim. Dan pemerintahan mereka menjangkau 500 tahun, lima kali lebih lama daripada Bani Umaiyah!”
“Hmm...” Badrul tersenyum panjang. “Tidak sangka ya, boleh tahan juga pengetahuan kamu tentang sejarah Islam,” dia membuat pengakuan. Di samping itu, pensyarah itu juga lega kerana ternyata rakannya bukan seorang penganut Syiah atau terpengaruh dengan pandangan mereka yang menyimpang daripada pegangan golongan Ahlus Sunnah Wal Jamaah. Kerana para penganut Syiah selalunya sangat memperbesar-besarkan perjuangan jurai keturunan Saidina Hussein, jarang mahu menyebut peranan anak cucu Saidina Hassan dalam membela Islam sehingga meminggirkan langsung keturunan cucu sulung Nabi itu, seolah-olah mereka tidak wujud! Oleh itu tidak mungkin para penganut Syiah mahu mengakui ketokohan Muhammad Nafs Al-Zakkiyah yang hidup sezaman dengan Imam Ja’afar Al-Sadiq, seorang daripada 12 Imam Syiah yang dikira maksum.
Apa yang nyata pada bekas ustaz itu, Rasyid amat menganggung-anggungkan para Ahlul Bait, kaum keluarga anak cucu Rasulullah SAW. Selalunya orang yang suka berbuat begini berasal dari golongan Sayyid sedangkan setahunya, rakannya itu bukan bergelar Sayyid...
—————————
“Imam Bukhari sendiri telah mengkaji 600,000 hadis dalam tempoh 16 tahun dan menghafal 15,000 semasa remaja lagi,” Badrul memberi contoh. “Itupun disaringnya lagi dan lagi sehingga tinggal beberapa ribu sahaja, barulah boleh menjadi kitab Sahih Bukhari. Dan dia menyaring bukan setakat memakai kepandaian akal fikiran semata, harus selalu Solat Istikharah memohon petunjuk daripada Allah Subhanuwata’ala.”
Samudera Pasai: Bumi para Wali (bahagian V)
Kebetulan wasiat mengenai Samudera itu disempurnakan anak cucu Nabi sendiri dan orang-orang terdekat dengan baginda. Misalnya Sharif Mekah yang menitahkan Sheikh Ismail supaya pergi mencari negeri Samudera untuk melaksanakan wasiat itu.
Tahukah anda siapa itu Sharif atau Raja Mekah? Kalau hendak tahu kajilah sejarah awal Islam dalam-dalam! Mereka ini adalah keturunan anak cucu Nabi daripada sebelah Saidina Hassan...
Selepas keKhalifahan Islam jatuh ke tangan Bani Umaiyah, kekuasaan ke atas Mekah telah ditarik-balik daripada Bani Hashim iaitu kaum kerabat Nabi yang telah berkurun-kurun menjadi penguasa Mekah, bermula dengan moyang mereka Nabi Ismail AS yang menemui telaga Zam-zam. Penindasan demi penindasan terhadap anak cucu Rasulullah SAW diteruskan pula oleh para pemerintah Bani Abbasiyah yang berjaya menjatuhkan keKhalifahan Bani Umaiyah abad ke 8 Masihi, selepas mendapat sokongan rakyat dengan memakai nama seorang anak cucu Saidina Hassan bernama Muhammad Nafs Al-Zakiyah, kononnya untuk diangkat sebagai Khalifah pertama berketurunan Nabi selepas Saidina Hassan dijatuhkan oleh Muawiyah.
Tetapi penguasaan pemerintahan Bani Abbasiyah terhadap wilayah-wilayah Islam yang semakin membesar akibat penaklukan demi penaklukan yang berterusan tidak sekuat cengkaman Bani Umaiyah dahulu. Tidak lama selepas memegang tampuk kekuasaan, beberapa wilayah telah melepaskan diri lalu menerbitkan keSultanan-keSultanan sendiri. Apapun, kecuali dua tiga pihak yang ingin mendirikan daulah bebas malah bersaing pula sebagai keKhalifahan sendiri seperti Daulah Fatimiyah di Mesir, mereka masih menerima keKhalifahan Bani Abbasiyah yang berpusat di Baghdad sebagai penaung seluruh umat Islam walaupun hanya sebagai lambang.
Sekitar abad ke 13 Masihi, telah terjadi satu kekacauan besar akibat pergolakan politik di Mekah. Rakyat yang tidak senang dengan keadaan ini telah meminta seorang pembesar berketurunan Saidina Hassan bernama Qitada untuk campur tangan menenangkan keadaan. Lalu pembesar yang berpusat di Yanbu ini telah mengarahkan anak-anaknya untuk membawa sebuah angkatan untuk menawan Mekah.
Sejak itu, kota suci inipun jatuh ke bawah kekuasaan keturunan Saidina Hassan yang juga merupakan cabang keturunan Bani Hashim. Mereka mendapat pengiktirafan Bani Abbasiyah sebagai khadamul haramaian atau penguasa dua kota suci Islam, Mekah dan Madinah lalu mula memakai gelaran Sharif di pangkal nama, seperti yang pernah digunakan nenek-moyang mereka Bani Hashim yang memerintah Mekah dahulukala. Maka timbullah gelaran bangsawan yang dikenali sebagai Sharif Mekah...
Ada pihak percaya, Sharif Mekah mendapat tahu tentang kewujudan Samudera daripada para jemaah haji Nusantara yang datang ke Mekah. Tetapi tidak dapat dipastikan daripada manakah baginda mendapat wasiat Nabi mengenai negeri itu, apakah ia melalui keluarganya daripada jalur keturunan Saidina Hassan atau ada pihak lain yang menyimpan wasiat itu lalu menyampaikannya apabila sampai masanya...
Apapun, sudah ditakdirkan negeri Samudera yang diasaskan Sultan Malikus Salih sekitar tahun 1250an (ada yang kata awal 1260an) muncul beberapa tahun selepas Mekah mula diperintah keturunan Saidina Hassan. Maka wasiat Rasulullah SAW inipun disempurnakan Sharif Mekah seperti yang diceritakan di dalam Hikayat Raja-raja Pasai.

—————————
“Kamu tahu tak, selain Sharif Mekah, wasiat itu juga disempurnakan oleh seorang Sultan berketurunan Saidina Abu Bakar Al-Siddiq iaitu Sultan Muhammad yang sanggup turun takhta menjadi fakir semata-mata untuk turut serta menjalankan amanah Nabi?” Rasyid masih cuba meyakinkan Badrul. “Ini diperkuatkan dengan kehadiran Sultanul Ariffin, Sultan orang-orang arif iaitu Sheikh Ismail yang diketahui memiliki nasab keturunan Saidina Hassan daripada sebuah jurai yang amat diagung-agungkan dalam dunia pengajian Tasawuf dan orang-orang Sufi iaitu keturunan Sultanul Awliya, raja para wali Sheikh Abdul Qadir Al-Jilani!”
“Bukankah ini menunjukkan Sultan Malikus Salih itu sendiri mempunyai hubungan kekerabatan ataupun pertalian kerohanian yang sangat kuat dengan Rasulullah SAW?” dia bertanya pula. “Kalau tidak mengapa wasiat mengenai Samudera ini disempurnakan dua orang bertaraf Sultan daripada keturunan Nabi melalui Saidina Hassan iaitu Sharif Mekah dan Sheikh Ismail, ditambah dengan kehadiran seorang Sultan berketurunan Saidina Abu Bakar Al-Siddiq, sahabat karib Nabi dan Khalifah pertama seluruh umat Islam? Bukankah ini satu pengiktirafan yang kuat?”
“Mereka juga disuruh membawa perkakas dan alat-alat kerajaan daripada Mekah untuk menabalkan Sultan Malikus Salih menurut adat pertabalan Raja-raja Islam,” pemuda itu menyambung. “Apakah ada raja lain di Nusantara atau mana-mana pun yang pernah menerima pengiktirafan sebegini?” katanya lalu merenung tepat muka rakan itu.
—————————
“Ada pengkaji menganggap pertabalan Sultan Malikus Salih ini tidak lebih daripada pengiktirafan kerajaan Mekah terhadap Samudera.” Nasri memberikan pandangan dalam perjumpaan terbaru mereka. “PengIslaman negeri Samudera pula dianggap sekadar pertukaran mazhab daripada Syiah kepada Shafie. Kerana Mekah dikatakan telah lama menjunjung Mazhab Shafie sedangkan kajian rasmi sejarah menyebut, negeri-negeri di Sumatera sudah lama memeluk agama Islam versi Syiah.”

Contohnya, keSultanan Perlak yang diasaskan tahun 840 Masihi dirajai Sultan Alaiddin Sayyid Maulana Abdul Aziz Syah, cicit kepada Imam Ja’afar Al-Sadiq yang dikultuskan sebagai salah seorang imam maksum Syiah. Selain itu, telah muncul beberapa penempatan awal Islam seperti Barus di pantai barat Sumatera yang juga dikatakan sejarawan telah diterajui golongan Syiah, para penyokong kepimpinan Saidina Ali dan Ahlul Bait. Maka itu tidak hairanlah jika kerajaan-kerajaan di Sumatera dahulu dikatakan menganut fahaman Syiah lalu perlu ditukarkan mazhab. Lebih-lebih lagi kerana kerajaan Mekah pimpinan para Sharif anak cucu Saidina Hassan mahukan penganut Islam bertaut semula di bawah panji-panji Ahlus Sunnah Wal Jamaah demi kesejahteraan umat sejagat.

Memang Sumatera, terutama bumi Serambi Mekah telah beberapa kali didatangi rombongan demi rombongan para ulamak dari Tanah Arab dan Timur Tengah... Kerana ia diketahui melindungi ramai anak cucu Nabi,” Rasyid pula mengemukakan hasil pengkajiannya. “Salah-satunya, rombongan Sheikh Abdullah Arif yang dikatakan datang ke Aceh sekitar 1166 Masihi (ada yang kata 1177), bersama anak muridnya Sheikh Burhanuddin yang akan berdakwah ke wilayah Minangkabau nanti.”

“Eh... Bukankah orang ini juga bertanggungjawab membawa sebuah kitab Tasawuf bertajuk Bahr Lahut (lautan keTuhanan) ke Nusantara?,” Nasri menyampuk. Memang kisah ini agak terkenal di kalangan mereka yang pernah membaca sejarah awal kedatangan Islam ke Nusantara.

“Dialah orangnya itu!” jawab kawannya teruja. “Tetapi kitab itu dikatakan berbau falsafah Syiah kerana menjunjung konsep Nur Muhammad sebagai sumber penciptaan alam, lalu membayangkan kelebihan dan keutamaan Rasulullah SAW serta para Ahlul Bait keturunannya ke atas makhluk-makhluk lain! Apakah kerana orang-orang Sumatera dahulu menjunjung tinggi kemuliaan dan kedaulatan anak cucu Nabi maka mereka semua dikira Syiah?” Rasyid bertanya pula. “Kalau begitu, ingatlah kata-kata Imam Shafie ‘Kalau aku dikatakan Syiah Rafidhah (Syiah sesat) kerana mencintai Ahlul Bait, maka saksikanlah bahawa aku ini Syiah Rafidhah.’”
Nasri seronok mendengar ulasan ini. “Mungkin peristiwa pengIslaman Samudera dan rajanya Merah Silu seperti diceritakan Hikayat Raja-raja Pasai sebenarnya adalah proses meluruskan akidah?” dia mengulas wasiat Nabi mengenai Samudera dari sudut lain pula. “Bukankah hikayat itu menyatakan ayahandanya Merah Gajah adalah anak angkat kepada seorang pemerintah bernama Raja Ahmad? Bondanya Puteri Buluh Betong pula adalah anak angkat Raja Muhammad? Bukankah mereka memakai nama-nama Rasulullah SAW yang terang-terang berbau Islam?”
“Itu memang logik,” Rasyid bersetuju. “Mungkin mereka memang sudah lama memeluk Islam tetapi pengetahuan agama Merah Silu kurang lengkap. Kerana baginda telah menjadi anak yatim piatu selepas bondanya hilang dan ayahandanya terbunuh. Kemudiannya negerinya pula hancur akibat peperangan di antara Raja Ahmad dan Raja Muhammad. Lagipun ada kajian akademik menyatakan Sultan Malikus Salih ini berasal daripada keturunan Dinasti Makhdum di Perlak yang diasaskan oleh Sultan Abdul Qadir Syah Johan Berdaulat tahun 918 Masihi,” pemuda itu menambah.
“Kajian ini juga menyebut ayahandanya Merah Gajah sebenarnya bernama Makhdum Malik Abdullah, anakanda Makhdum Malik Ibrahim bin Makhdum Malik Mesir bin Makhdum Malik Ishaq bin Sultan Makhdum Malik Ibrahim Syah Johan Berdaulat (memerintah Perlak 976-1012 Masihi),” Rasyid mendedahkan hasil satu kajian yang tidak diketahui umum malah kurang disedari para sejarawan. “Nah... bukankah ini nama-nama Islam? Lebih-lebih lagi Dinasti Makhdum ini diakui sejarah rasmi sebagai pembawa fahaman Ahlus Sunnah Wal Jamaah ke Perlak?”
“Bro... Aku ada satu lagi perkara nak confirm tentang Samudera,” tiba-tiba Nasri memotong lamunan. “Aku ada terjumpa sebuah kajian yang menyebut bukan Sultan Malikus Salih yang mengasaskan kerajaan ini pada abad ke 13 Masihi tetapi seorang raja bernama Mahmud Syah yang membuka Samudera tahun 1042 Masihi, 200 tahun lebih awal. Apabila Mahmud Syah mangkat tahun 1078, baginda digantikan pula oleh Mansyur Shah yang memerintah sehingga tahun 1133. Kemudian Khiyasyuddin Shah (1133-1155) diikuti Nuruddin Sultan Al Kamil (1155-1210)...”.
“Hmm... Teruskan,” Rasyid memberi jalan.
“Menurut kajian ini lagi, selepas Sultan Al Kamil mangkat, telah berlaku satu kekecohan besar, tidak pastilah apa yang menyebabkan Samudera tidak beraja dalam satu tempoh yang agak lama. Sampailah Sultan Malikus Salih muncul untuk memimpin kerajaan itu tahun 1261. Maka Sultan ini bukanlah pengasas Samudera seperti disebut Hikayat Raja-raja Pasai tetapi boleh dikira sebagai penyelamat kerajaan itu.”
Rasyid tersenyum mendengar pendedahan rakannya lalu membuat pengakuan: “Aku juga pernah terbaca kajian akademik yang menyebut hal yang sama tetapi aku tetap yakin Sultan Malikus Salih lah pengasas sebenar Samudera. Nak tahu mengapa?”
“Silakan,” jawab Nasri.
“Baiklah,” kata rakannya. “Tetapi ini bukanlah hasil kajian akademik OK. Cuma kajian rambang hasil penelitian fakta sejarah yang diketahui.”
“No problem,” sahut Nasri. “Asalkan plausible, boleh diterima akal, sudah! Aku kan lawyer... Berikan hujah yang berkesan dan aku sedia menerimanya... Principals of modern justice... Siapa pandai berkata dialah pemenangnya...”
Rasyid pun meneruskan: “Sejarah keSultanan Perlak menyebut, selepas kedatangan Sultan Abdul Qadir Syah Johan Berdaulat yang mengambil-alih kekuasaan (tahun 918 Masihi) daripada keturunan Sultan Maulana Sayyid Abdul Aziz Shah, kerajaan itu pernah terpecah menjadi dua tahun 976 – Perlak Baroh yang diperintah Sultan Mahmud Syah dari Dinasti Sayyid dan Perlak Tunong, diperintah Sultan Ibrahim Syah dari Dinasti Makhdum. Eh... Atau terbalik kot? Mahmud Syah yang dari Dinasti Makhdum, Ibrahim Syah Dinasti Sayyid, aku tak ingat pula... Apapun Perlak pernah berpecah dua pada zaman itu,” katanya lagi.
“Apa kebendanya Perlak Baroh dan Perlak Tunong tu?” Nasri sedikit pelik. Inilah kali pertama dia mendengar perkataan-perkataan ini.
“Entahlah,” jawab rakannya jujur. “Aku pun tak tahu. Agaknya Perlak Hulu dan Perlak Hilir lah kot? Atau Perlak Utara dengan Perlak Selatan? Tak tahulah mana yang betul tetapi rasanya lebih kurang begitulah...”
“Sultan Mahmud Syah pula dikatakan memerintah sehingga tahun 988 Masihi sedangkan Sultan Ibrahim Syah akhirnya berjaya menyatukan kembali Perlak dan terus memerintah sehingga tahun 1059,” dia meneruskan. “Sekarang cuba kamu lihat nama-nama dan tarikh yang disebutkan. Perhatikan bagaimana nama Mahmud Syah muncul dalam tempoh masa yang selari dengan kemunculan kerajaan Samudera dalam kajian yang kamu sebut tadi. Mungkin raja inilah yang dikatakan telah mengasaskan kerajaan Samudera tahun 1042? Mungkin apa yang sebenarnya berlaku adalah baginda telah kehilangan Perlak Baroh kepada Sultan Ibrahim Syah tetapi berjaya mempertahankan sedikit wilayah yang kebetulan mengandungi tapak pusat kerajaan Samudera akan datang? Atau baginda lari membuka negeri lain tetapi di tapak yang sama juga?”
“OK,” kata Nasri. “Logik juga telahan kamu ini... Tetapi bagaimana pula Sultan-sultan lain yang dikatakan memerintah Samudera sebelum Sultan Malikus Salih? Dari manakah mereka ini datang?”
“Well, mungkin mereka berasal daripada keturunan Mahmud Syah? Atau mereka adalah raja-raja dari keturunan lain yang datang mengambil-alih kekuasaan sepertimana Dinasti Makhdum pernah menggantikan Dinasti Sayyid untuk menguasai Perlak.” jawab Rasyid. “Mungkin dari satu keturunan yang asal-usulnya telah digelapkan?”
“Ah... Mungkin juga Nuruddin Sultan Al Kamil yang dikatakan memerintah Samudera sehingga tahun 1210 Masihi itu adalah gelaran bagi samada Raja Ahmad ataupun Raja Muhammad dalam Hikayat Raja-raja Pasai!” anak muda itu membuat ‘teori’ baru pula. Tiba-tiba dapat ilham... “Bukankah hikayat itu menyebut raja-raja ini berperang sehingga negeri mereka musnah dan mereka sendiri terkorban? Agaknya sebab itu, selepas tahun 1210 wilayah yang terbabit ini tidak mempunyai raja sampailah Sultan Malikus Salih muncul 50 tahun kemudian.” dia meneruskan ‘thesis’nya.
“Tetapi pada aku, ini tidak bermakna mereka adalah raja-raja yang memerintah Samudera,” baru Rasyid menekankan keyakinannya tentang asal-usul kerajaan itu. “Mungkin benar mereka telah menguasai wilayah yang sama tetapi semasa itu, ia dikenali dengan nama lain sepertimana Singapura dahulu pernah dikenali dengan nama Temasik. Walaupun Temasik mungkin memiliki raja-rajanya sendiri, hakikatnya Singapura tetap diasaskan oleh Sang Nila Utama kerana ia adalah nama yang diberikan baginda. Begitu juga asal-usul kerajaan Samudera... Bukankah Hikayat Raja-raja Pasai menyebut, nama Samudera ini muncul berdasarkan semut besar yang ditemui oleh Merah Silu atau Sultan Malikus Salih?”
“Lagipun jika kerajaan itu telah dikenali sebagai Samudera sebelum zaman Merah Silu, tentu wasiat Nabi mengenai kerajaan itu telah disempurnakan lebih awal lagi,” pemuda itu menambah. “Ia patut dilaksanakan sekurang-kurangnya pada zaman Sultan Al Kamil kerana ketika itu Mekah telah pun diperintah oleh Qitada (1201-1220) yang berasal dari keturunan Saidina Hassan. Mengapa perlu menunggu lama sehingga kemunculan Sultan Malikus Salih, selepas Mekah diperintah Muhammad Abu Numay (1254-1301)?” Rasyid menyimpulkan persoalan.

—————————
Wasiat Rasulullah SAW dalam Hikayat Raja-raja Pasai juga menyebut negeri Samudera mesti diIslamkan kerana di sana nanti ramai orang akan jadi wali. Jika ramai rakyatnya akan jadi wali, siapakah pula raja yang layak memerintah kalau baginda sendiri bukan raja bertaraf wali atau raja para wali? Bukankah pemimpin mesti lebih arif daripada yang dipimpin?
Selain ini, hikayat yang dianggap teks tertua Melayu Islam itu juga menyebut Nabi sendiri yang memberikan nama Sultan Malikus Salih yang bermakna Sultan dan raja kepada orang-orang salih. Walaupun ini berlaku dalam mimpi, tidakkah ia menunjukkan Merah Silu adalah seorang manusia yang berdarjat tinggi, baik sebagai pemerintah mahupun sebagai seorang Islam dan Mukmin sejati?

—————————

Seorang tua educated, memiliki Masters in Education daripada University of Harvard, sebuah univeristi terkemuka Amerika tetapi kemudian lebih selesa menjadi petani di sebuah kampung terpencil di Negeri Sembilan pernah memberitahu, raja bertaraf wali ini boleh diibaratkan seperti seorang Brahmin Hindu yang diangkat menjadi raja. Dalam sistem kasta Hindu, raja-raja biasanya berasal daripada golongan Kesatria yang juga mengandungi pahlawan, pendekar dan hulubalang sedangkan Brahmin yang merupakan golongan alim ulamak lebih mementingkan akhirat daripada dunia.
“Maka kasta Brahman ini adalah kasta yang tertinggi dalam hierarki agama Hindu, lebih setingkat daripada golongan Kesatria termasuk raja-rajanya kerana mereka lebih dekat kepada Sang Pencipta,” dia menambah. “Maka itu juga, seorang raja dari golongan Brahmin adalah lebih tinggi kedudukan dan tarafnya daripada seorang raja Kesatria, ibarat kelebihan seorang raja bertaraf wali ke atas raja-raja biasa, tidak kiralah berapa tinggi pun daulat raja itu.”
Kata pakcik itu lagi, adab seorang raja wali juga berbeza dengan raja biasa. Lebih dekat kepada cara Rasulullah SAW yang pada hakikatnya adalah raja segala raja walaupun penampilannya sekadar seperti seorang hamba.
“Raja biasa lebih menunjukkan kebesaran yang diringi berbagai perhiasan seperti sering dikaitkan dengan Iskandar Zulkarnain yang dikatakan moyang Raja-raja Melaka sedangkan seorang raja wali lebih mendekati kezuhudan, amat merendah diri dan sangat ringkas penampilannya walaupun peribadinya jauh lebih terserlah kerana keakrabannya dengan hadirat Ilahi.”
Sultan Malikus Salih yang mangkat tahun 1297 Masihi (ada yang menyebut 1292) telah mendirikan kerajaan Samudera kemudian Pasai untuk meneruskan perjuangan Rasulullah SAW, bukan untuk bermegah-megah. Baginda memakmurkan kerajaan dengan asas Iman dan Takwa, bermula daripada diri baginda sendiri sebagai Ulil Amri, pemerintah dan ulamak pewaris Nabi yang layak memerintah bumi para wali.
Maka itu tercatat di batu nesan baginda di makamnya di tapak pusat kerajaan Samudera, terjemahan dari bahasa Arab: “Ini kuburan almarhum yang diampuni, yang taqwa, yang menjadi penasihat, yang terkenal, yang berketurunan, yang mulia, yang kuat beribadat, penakluk yang bergelar Sultan Malik Al-Salih.” Sifat-sifat seperti inilah yang akan diwarisi anak-cucu baginda nanti, meneruskan perjuangannya menegakkan syiar Islam di muka bumi ini, perjuangan yang juga diwarisi dari Nabi...
Sebuah catatan menyebut, pengembara Arab, Ibnu Batuttah yang melawat Pasai sekitar tahun 1345 Masihi menggambarkan pemerintahnya Sultan Malikul Zahir sebagai seorang yang sangat soleh, pemurah dan rendah hati. Selalu memberi perhatian terhadap fakir miskin meski pun telah menaklukkan banyak kerajaan. Sikap ini ditunjukkan baginda apabila menyambut rombongan Ibnu Batuttah. Mereka dipersilakan duduk di atas hamparan sedangkan baginda sendiri duduk di atas tanah.
Seperti kata pepatah Melayu: Ular menyusur akar takkan hilang bisanya... Cucu Sultan Malikus Salih ini tidak merasa perlu dimuliakan walaupun baginda adalah seorang raja besar yang memerintah kerajaan Islam terulung di bumi Timur zaman itu.
Sultan Malikul Zahir juga dikatakan selalu pergi bersolat Jumaat berjalan kaki sedangkan Sultan-Sultan Melaka sering digambarkan pergi ke masjid menaiki gajah dengan segala macam pengiring, alat kebesaran dan kemegahan. Lalu Ibnu Batuttah yang juga seorang duta keSultanan Delhi mencatatkan Sultan Malikul Zahir sebagai seorang raja yang terkenal kerana kealimannya, sangat mengambil berat tentang perkara yang bersangkut-paut dengan Islam. Baginda dikatakan sangat arif dalam ilmu Fiqah, selalu mengadakan majlis agama bersama para pembesar dan rakyat jelata pada hari Jumaat. Istananya pula sering dikunjungi para alim-ulamak dan bijak pandai daripada seluruh pelusuk dunia Islam!

—————————
“Kemakmuran dan kesejahteraan Samudera Pasai telah diakui para sejarawan sejak awal lagi,” kata Rasyid dalam satu pertemuan dengan beberapa orang rakan lama di sebuah kedai makan di Sri Hartamas. “Pengembara dari Itali, Marco Polo mencatatkan beliau pernah sampai ke sana tahun 1292 Masihi, ketika Sultan Malikus Salih masih memerintah. Katanya, beliau dan ahli rombongan kapalnya yang telah berlepas dari negeri China sedang menunggu pertukaran angin untuk kembali ke Eropah. Lalu mereka terpaksa menetap beberapa bulan dan dalam tempoh itu, mereka telah dilayan dengan baik seperti sebuah keluarga Islam.”
Rakan-rakannya seronok mendengar cerita ini. Maklumlah ada cerita tentang seorang pengembara Mat Saleh yang terkenal di seluruh dunia...
Anak muda itu menambah. “Marco Polo juga menyatakan kemewahan kerajaan ini adalah hasil perniagaan lada hitam daripada ladang-ladang yang luas dicampur pungutan cukai daripada kapal-kapal yang berlabuh di situ, kebanyakannya datang untuk berniaga. Pentadbiran kerajaan pula berjalan lancar teratur dan aman, tidak terdapat pergaduhan dan kecurian.”
Nasri yang hadir sama terasa musykil. Macam ada yang tidak betul...
“Eh, Acid... Bukankah negeri yang Mat Saleh itu singgah adalah Perlak? Bukannya Pasai ataupun Samudera” dia menegur jujur...
“Bagaimana pula?” Rasyid bertanya balik. “Setahu aku, dia memang pergi ke Samudera. Bukankah ia adalah kerajaan utama di Sumatera? “
“Yakah?” Nasri tidak puas-hati. “Aku pun sudah kaji tentang ini, sudah meneliti beberapa kisah sejarah awal bumi Serambi Mekah. Banyak sumber menyatakan dia singgah ke Perlak, atau dalam catatannya Ferlec.”
Rasyid tersenyum mendengar ini. “Betullah apa yang kamu katakan itu. Aku tidak boleh hendak nafikan... Memang catatan perjalanannya menyebut dia singgah secara khusus di Perlak,” pemuda itu sedia mengaku. “Tetapi Marco Polo juga menyebut ada sekurang-kurangnya enam buah pelabuhan besar dan sibuk di Utara Sumatera selain Perlak, salah satunya, Samudera,” sambungnya. “Takkanlah pengembara ini boleh sampai ke sana tanpa singgah juga di Samudera? Lagipun, kalau dikaji balik, Perlak telah pun diserapkan ke bawah pemerintahan kerajaan Samudera Pasai sejak Sultan Malikus Salih memerintah, sebelum kedatangan Marco Polo lagi. Maka singgah di Perlak boleh dikira juga sebagai singgah di Samudera!”

—————————
Samudera Pasai juga diketahui pernah menjalinkan hubungan rapat dengan banyak kerajaan Islam termasuk beberapa buah kerajaan besar dari benua Hindi dan Timur Tengah. Sebagai seorang pengembara terkenal dan duta terhormat keSultanan Delhi, Ibnu Batuttah pernah beberapa kali menghadiri majlis-majlis kerajaan di istana Pasai selain majlis-majlis ilmu yang dipenuhi ulamak serata dunia. Maka itu dalam catatan-catatannya yang setanding dengan kisah pengembaraan Marco Polo, meliputi perjalanan dan persinggahan ke hampir seluruh dunia bertamadun zaman itu , beliau telah menyebut terdapat para pembesar dari Delhi dan Parsi menolong Sultan Malikul Zahir dalam pemerintahannya.
Ketika itu, kerajaan Samudera yang berpusat tidak jauh daripada pusat pemerintahan Pasai telah diserapkan ke bawah kekuasaan Sultan Malikul Zahir. Maka kerajaan itu juga dikenali sebagai Samudera Pasai, kemudian diringkaskan kepada Pasai...
Menurut sebuah riwayat, cucu Sultan Malikus Salih ini telah berkahwin dengan Puteri Chandana, anakanda seorang raja besar yang dikenali dengan nama Raja Chermin. Mengikut ceritanya, raja ini menguasai sebuah empayar lama yang mewarisi jajahan takluk kerajaan purba Langkasuka lalu merangkumi negeri-negeri Pattani, Kelantan dan Kedah!
Puteri ini pula adalah saudara kandung kepada Chek Siti Wan Kembang, pemerintah perempuan kerajaan lama Tanah Serendah Sekebun Bunga yang amat dibangga-banggakan rakyat Kelantan sampai sekarang sedangkan seorang lagi saudara mereka, Puteri Linang Cahaya telah berkahwin dengan seorang pendakwah terkenal, Sayyid Jamadil Kubra. Beliau adalah anakanda Sayyid Ahmad Syah Jalal, seorang gabenor keSultanan Delhi semasa zaman pemerintahan Dinasti Tughluq (1325-1551 Masihi).
Maka itu tidak dapat dinafikan, memang terdapat jalinan ikatan diplomatik juga pertalian kekeluargaan yang kuat di antara keSultanan Samudera Pasai dengan kerajaan-kerajaan tersebut. Dan tentunya mereka juga mempunyai hubungan dengan kerajaan Mekah dan Madinah yang dipimpin para Sharif... Kerana anak cucu Saidina Hassan inilah yang bertanggungjawab menjalankan wasiat Rasulullah SAW untuk mengIslamkan Samudera zaman Sultan Malikus Salih dahulu.

—————————
Sebagai biras Sultan sebuah kerajaan yang menjunjung tinggi syiar serta penyebaran Islam ke seluruh Nusantara, Rasyid percaya Sayyid Jamadil atau Jamaluddin Kubra yang dikenali sebagai pendakwah besar berketurunan Nabi tentu pernah singgah dan bermastautin di Pasai.
“Maka saudara-saudara seangkatannya seperti Sayyid Qamaruddin, Sayyid Majduddin dan Sayyid Thanauddin (yang menurut sesetengah pendapat adalah Adi Putera, guru Hang Tuah) juga pernah bertapak di bumi para wali itu sebelum bertebaran ke merata tempat,” pemuda itu memberi penerangan sambil menyanggah sedikit pendapat seorang anak Kelantan yang baru dikenalinya ketika singgah minum kopi di sebuah warung di Chow Kit. “Maka itu tidak hairanlah jika kerajaan Pasai yang mengandungi bumi Samudera terus dikerumuni ramai pendakwah termasuk para Ahlul Bait dan melahirkan ramai wali,” tambahnya lagi.
Ketika itu, hamba Allah dari Kota Bharu itu sedang giat memperbesar-besarkan sejarah negeri kelahirannya. Lalu terkeluarlah nama Sayyid Jamadil Kubra yang diketahui bakal menurunkan ramai pendakwah Ahlul Bait termasuk para Wali Songo, pelopor penyebaran Islam di Tanah Jawa, Mengikut ceritanya, Sayyid Jamadil juga menurunkan Sultan Qumbul Ali Nurul Alam yang dikatakan nama sebenar Perdana Menteri Majapahit atau Patih Gajah Mada. Pembesar ini sangat terkenal dalam sejarah sebagai orang yang bertanggungjawab meluaskan kekuasaan kerajaan Majapahit hingga meliputi hampir seluruh Nusantara. Ali Nurul Alam juga dikatakan moyang kepada Raja-raja Kelantan dan Pattani sampai sekarang. Mendengarkan cerita ini, Rasyid yang berada di sebelah pun mencelah lalu memusingkannya menjadi cerita kebesaran Aceh pula.
Hamba Allah itu kurang senang ceritanya diganggu tetapi dia terus terdiam apabila menyedari kawasan itu dikuasai para peniaga dari Aceh yang seronok mendengar kisah bumi Serambi Mekah. Lagipun apa yang dikatakan itu ada juga kebenarannya. Lalu dia terpaksa mendengar bagaimana Maulana Malik Ibrahim yang dicatatkan sebagai Wali Songo pertama diketahui memang berasal dari Pasai, begitu juga Sunan Gunung Jati atau Sharif Hidayatullah yang datang ke Pulau Jawa kemudian.
“Sunan Giri yang dilahirkan dan dibesarkan di Jawa pula adalah anakanda Maulana Ishaq yang berasal dari Pasai dengan seorang puteri Jawa. Malah ada riwayat menyatakan ayahandanya ini sebenarnya bekas Sultan Pasai yang turun takhta menjadi fakir!” pemuda itu menambah.
Rasyid juga menceritakan bagaimana Pasai yang telah terlebih dahulu menjadi pusat perdagangan seluruh Nusantara, juga payung agama Islam di bumi Timur telah menyerahkan peranannya kepada Melaka apabila kerajaan itu memeluk Islam. Ini kerana keSultanan Pasai dan Melaka mempunyai hubungan kekeluargaan melalui perkahwinan Sultan Megat Iskandar Shah yang memerintah Melaka sekitar tahun 1414 hingga 1423 Masihi dengan seorang puteri Raja Pasai.
Cuma peranannya sebagai pusat ilmu tidak boleh diganti. Kerana Pasai yang termasuk di dalamnya tanah asal Samudera adalah bumi para wali yang tidak ada galang ganti, tiada yang sepertinya di sebelah Timur ini...
“Sebab itu kitab Sulalatus Salatin atau Sejarah Melayu karangan Tun Sri Lanang menyebut Melaka akan bertanya ke Pasai setiap kali terdapat masalah mengenai agama yang tidak dapat ditanganinya,” kata anak kelahiran Muar, Johor itu lagi. “Sehingga diceritakan kitab Tasawuf bertajuk Darul Mazlum tulisan Maulana Abu Ishaq dari Tanah Arab yang telah dipermudahkan bahasanya dari bahasa zat ke bahasa sifat, kemudian ke bahasa af’al terpaksa dihantar ke Pasai untuk diertikan, barulah boleh difahami dan diajarkan untuk orang-orang Melaka.”
Anak Kelantan di sebelah terus terkunci mulut. Jika pada awalnya dia memang berniat mahu memperbesarkan negeri kelahirannya sebagai bumi Serambi Mekah yang asal, Rasyid pula menyatakan Kelantan cuma mendapat gelaran itu sejak muncul ulamak negeri itu yang terkenal iaitu Tok Kenali, hujung abad ke 19 Masihi. Sebaliknya Aceh telah beratus tahun, mungkin lebih seribu tahun (sejak zaman kerajaan Perlak) diakui sebagai bumi Serambi Mekah... Kalau dilihat pada peta pun memang Aceh lebih dekat ke Mekah! Setiap kapal yang mahu keluar melepasi Nusantara menghala ke Tanah Arab mesti melalui perairannya. Kalau dari Kelantan pula, mesti turun ke selatan melalui perairan Terengganu, Pahang dan Johor, kemudian baru membelok ke utara masuk ke Selat Melaka menyusuri Pulau Sumatera. Terpaksa juga melalui Aceh, baru boleh sampai ke laut lepas...
“Maka itu yang manakah sebenarnya Serambi Mekah... Aceh atau Kelantan? Atau kedua-duanya sekali kerana ada orang lama menyebut kedua bumi itu pernah bercantum menjadi sekeping tanah suatu masa dahulu?” Rasyid meninggalkan teka-teki sebelum berangkat pergi.

—————————
4 Oktober 2005 bersamaan 1 Ramadhan 1426 Hijrah. Badrul duduk di hadapan televisyen menunggu waktu berbuka puasa sambil menyelak helaian kitab versi moden Hikayat Raja-raja Pasai yang ditemuinya awal pagi tadi. Ketika itu, dia sedang mencari bahan bacaan untuk anak-anaknya di gedung buku Books Kinukuniya Suria KLCC. Sampai ke bahagian buku-buku berbahasa Melayu khusus untuk sastera dan agama, terjumpa pula beberapa cetakan baru kitab-kitab Melayu lama seperti Hikayat Merong Mahawangsa, Hikayat Aceh, Tuhfat al Nafis serta hikayat itu...
Pensyarah itu teringat pertemuannya dengan Rasyid dua minggu lepas. Dia pun tergerak untuk membaca wasiat Rasulullah SAW tentang Samudera lalu meneliti setiap perkataan yang tertera satu demi persatu.

Sepeninggal aku telah wafat kelak, akan muncul sebuah negeri di bawah angin, Samudera namanya. Apabila terdengar kamu nama negeri itu, maka suruhlah sebuah bahtera untuk membawa perkakas dan alat kerajaan ke negeri itu, serta kamu Islamkan sekalian isi negeri itu, serta ajar mereka mengucap dua kalimah syahadat. Kerana dalam negeri itu kelak banyak orang yang akan jadi wali Allah. Tetapi semasa kamu hendak pergi ke negeri itu, hendaklah kamu singgah mengambil seorang fakir di negeri Mengiri, bawalah fakir itu bersama-sama.

“Hmm.... Dahsyat juga kandungan wasiat ini,” fikirnya. “Dalam sungguh maknanya... Macam ada petunjuk tertentu tentang peristiwa akhir zaman nanti. Tetapi betulkah kata-kata ini pernah dituturkan Rasulullah SAW?”
Lama Badrul memerah otak memikirkannya. Tadi, dia telah membaca mukadimah buku yang menyatakan betapa bernilainya hikayat itu dalam dunia pemikiran Melayu. Pensyarah ini terfikir, jikalau kata-kata Nabi ini palsu, bagaimana pula ia boleh dikekalkan dalam penulisan yang dianggap sebagai teks sastera tertua bahasa Melayu? Boleh pula dikutip Bendahara Johor, Tun Sri Lanang untuk disertakan dalam kitab karangannya Sulalatus Salatin atau Sejarah Melayu... Kalau kata-kata ini adalah hadis yang dibuat-buat, kenapa tidak dilupuskan terus daripada kedua-dua buah kitab yang menjadi bahan rujukan utama sejarah Melayu lama? Kenapa dibiarkan terus ditelaah berjuta manusia dari dahulu sampailah sekarang? Sehingga muncul pula cetakan-cetakan moden daripada institusi-institusi berwibawa seperti Dewan Bahasa dan Pustaka, juga Yayasan Karyawan lalu boleh didapati di gedung-gedung besar buku seperti Books Kinokuniya?
Dalam pada itu, terngiang-ngiang pula nama Sultan Malikus Salih, orang yang dikatakan bertanggungjawab mengasaskan kerajaan Samudera. Sejak pertemuannya dengan Rasyid di Janda Baik dahulu, bekas ustaz ini tidak dapat melupakan nama itu, juga perbincangan mereka yang berjela-jela sehingga terkeluar nama tokoh-tokoh besar seperti Saidina Ali, Saidina Hassan, Saidina Hussein juga Sheikh Ismail dan Sheikh Abdul Qadir Al-Jilani yang nampaknya amat disanjungi pemuda itu.
Tiba-tiba Badrul tersentak apabila nama Sultan itu dilaungkan di televisyen. “Eh... Betulkah apa yang aku dengar ini?” getus hatinya.
Rupa-rupanya ada sebuah rancangan sedang bercerita tentang Sultan Malikus Salih. Keluar pula beberapa footage, gambar-gambar rakaman yang berkenaan termasuk gambar makam Sultan itu di tapak pusat kerajaan Samudera dengan batu nesan Acehnya yang berkepak... Makam yang tidak disentuh ombak Tsunami yang melanda Aceh 26 Disember 2004.
“La... Program Jejak Rasul terbaru, Jejak Rasul ke-11, Sicupak dari Istanbul rupanya,” terpacul perkataan ini sambil dia menepuk dahi...
Baru pemegang ijazah doctorate dalam bidang comparative religion atau perbandingan agama dari London itu mendapat tahu kaitan di antara Sultan Malikus Salih dengan raja-raja lain yang pernah memerintah Aceh. Kaitan yang menyebabkan semua Raja-raja Aceh juga memiliki titisan darah Rasulullah SAW. Sekali lagi dia teringat pertemuannya dengan Rasyid, bagaimana pemuda itu begitu beriya-iya mahu membela kelebihan dan kepimpinan Ahlul Bait bagai ‘hendak rak’, sanggup berhujah tentang hadis-hadis Nabi yang digelapkan yang menurutnya disebabkan angkara pemerintahan Bani Umaiyah, kemudian Bani Abbasiyah yang membenci keturunan Rasulullah SAW. Semuanya dikemukakan rakan lama itu dengan penuh semangat semata-mata untuk menyokong kesahihan wasiat Nabi mengenai Samudera dalam Hikayat Raja-raja Pasai!
Ayah kepada lima orang anak itu juga teringat penerangan Rasyid tentang peranan Sharif Mekah dari keturunan Saidina Hassan, Sheikh Ismail dari keturunan Sultanul Awliya Sheikh Abdul Qadir Al-Jilani dan Fakir Muhammad dari keturunan Saidina Abu Bakar Al-Sidiq sebagai orang-orang yang bertanggungjawab melaksanakan wasiat Nabi dan menabalkan Sultan Malikus Salih... Bagaimana ini menunjukkan kaitan Sultan itu dengan Rasulullah SAW. Baru dia sedar betapa beratnya amanah yang dipikul mereka tidak kiralah jika wasiat itu bukan hadis Sahih...
Ah... Baru Badrul faham... Patutlah rakannya itu begitu bersemangat bercerita tentang semua ini. Patutlah anak muda itu ingin menulis buku berkaitan Aceh dan peristiwa-peristiwa perkaitan sehingga menjangkau kisah-kisah lama di sebalik pergolakan politik Islam jauh di Timur Tengah! Rupa-rupanya dia memiliki kaitan tersendiri dengan semua watak-watak tersebut, satu kaitan peribadi yang tidak dimiliki semua orang...
“Hmm... Sekarang, baru aku faham kenapa Rasyid begitu marah apabila mengenangkan segala penindasan yang pernah berlaku ke atas para Ahlul Bait anak cucu Nabi. Ini rupanya alirannya...”
Aliran apakah yang dimaksudkan bekas ustaz itu? Apakah hubungan sebenar Muhammad al-Aminul Rasyid dengan watak-watak tersebut? Kita ikuti nanti apabila cerita-cerita dalam buku “Berpetualang ke Aceh” ini berkembang meliputi banyak lagi kisah-kisah lama yang telah digelapkan atau dipinggirkan daripada sejarah rasmi... Termasuk kisah Malikul Mansur, pewaris takhta yang disisihkan. Teruskan membaca... Amin.

No comments:

Post a Comment

Popular Posts